El cartell més emblemàtic editat pel Comissariat de Propaganda va ser sens dubte “Aixafem el feixisme”. L’autor era el cap tècnic de la secció d’Edicions del Comissariat de Propaganda, el fotopublicitari Pere Català Pic.
S’ha convertit en una de les imatges icòniques no només de l’organisme de propaganda de la Generalitat sinó també de la Guerra Civil. Fins al punt que el cartell apareix en una escena de l’emblemàtic film L’espoir (L’esperança) d’André Malraux. L’escriptor rus Ilya Ehrenburg també en va fer referència en un article quan es referia a Barcelona on assegurava que “a les parets hi havia cartells. Un milicià trepitjant la creu esvàstica“.
Es tracta d’un dels primers cartells editats pel Comissariat de Propaganda. Té unes grans dimensions (70 centímetres d’ample per 1 metre d’alt) que de ben segur sobtava els transeünts que hi passaven per davant. Calia que la imatge fos impactant ja que les parets de pobles i ciutats de Catalunya estaven tan empaperades de cartells que acabaven perdent efectivitat.
Aquest cartell s’inclou dins les publicacions del Comissariat de Propaganda que donaven a conèixer un ideari i animaven a seguir-lo. Sovint calia recordar a la reraguarda quins eren els objectius fonamentals d’aquella lluita.
André Malraux i Ilya Ehrenburg van referir-se en les seves obres al cartell “Aixafem el feixisme”
A la part inferior del cartell, llueix la consigna que li dona nom “Aixafem el feixisme”. La imatge és tan contundent, però, que no li caldria. Es tracta d’una icònica obra d’art que no necessita més explicacions.
Els símbols d'”Aixafem el feixisme”
El cartell mostra una espardenya que acaba de trepitjar una creu gamada. És una fotografia molt senzilla però alhora molt penetrant on hi destaquen dos elements principals: l’esvàstica i l’espardenya.
- L’esvàstica. Tot i ser un cartell polític no s’hi troba cap referència a cap formació política en concret. Només es mostra l’enemic comú a combatre -el feixisme- representat per la creu gamada.
Si mai teniu la possibilitat de veure el cartell en viu i en directe, us podeu fixar en les esquerdes de l’esvàstica, que no formen part de la fotografia original sinó que posteriorment s’hi van pintar a sobre.
És una bona mostra del cartellisme modern fonamentat en la fotografia nua, molt impactant i allò que és més important, efectiu.
El cartell mostra l’enemic comú: el feixisme
- L’espardenya. Aquest calçat creat per suportar els treballs més pesats de camp, representava una persona de condició humil. De fet, era el calçat amb què alguns milicians anaven al front.
Com es va preparar la fotografia?
Pere Català Pic va prendre la foto de nit, a l’entrada de Capitania General.
Un dels seus fills, el després cèlebre fotògraf Francesc Català-Roca, va ajudar el seu pare a mullar les llambordes del terra. També hi va posar un focus que li conferia l’aspecte brillant que apareix a la fotografia.
Va ser el mateix Català Roca qui va emmotllar l’esvàstica amb fang comprat al carrer Tallers de Barcelona.